Frank Szerviz :: Gumi és autószerviz Debrecen
  • Email
  • Facebook
Non stop hívható: 06 (30) 467-5669
06 (52) 427-699
  • Főoldal
  • Időpontfoglalás
  • Akciók
  • Rólunk
  • Szolgáltatások
    • Mit jelent a DOT szám?
    • TPMS
    • Amit a guminyomásról minden autósnak tudnia kell
    • Kátyúgarancia
    • Gumiabroncs tárolás
  • Kereskedelem
    • Szerelt kerék
    • AutoSock textil hólánc
    • Információ
  • Kapcsolat
  • Ajánlatkérés
  • Karrier

Amit a guminyomásról minden autósnak tudnia kell

Home» Információ » Amit a guminyomásról minden autósnak tudnia kell

Egy 2013-es vizsgálat sokkoló eredménye: alacsony guminyomás miatt az autósok évente 2 milliárd liternyi üzemanyagotpazarolnak el Európa-szerte, 4,8 millió tonna széndioxiddal szennyezik a levegőt feleslegesen, és 12,2 millió gumiabroncsotkoptatnak el idő előtt. Úgy tűnik, van mit pótolni az abroncsnyomással kapcsolatos ismeretek terén…

Most összefoglaljuk neked azokat a dolgokat, melyekkel minden autósnak tisztában kellene lennie guminyomás ügyben!

Guminyomás ellenőrzések – megdöbbentő eredményekkel

A Nemzetközi Autós Szövetség (FIA),  a Bridgestone Corporation, és a nemzeti autóklubok által 2005-ben indított,  Először gondolkozz, utána vezess! elnevezésű  mozgalom keretében a Bridgestone tavaly az EU 9 országában 38000 járművön végzett guminyomás ellenőrzéseket. A nagy bevásárlóközpontok előtt, illetve különböző nyilvános parkolókban megejtett mérések megdöbbentő eredménnyel szolgáltak: az autósok 71%-a (!) alacsony abroncsnyomással jár.

Ebből kifolyólag  2 milliárd liter, azaz  2,8 milliárd € értéket jelentő üzemanyag haszontalanul fogy el,  12,2 millió gumiabroncs idő előtt kopik el, 4,8 millió tonna széndioxid pedig indokolatlanul terheli a környezetet.

nyomasellenorzes

Részletesebb adatok:

• A vezetők 7,5 %-a kritikus – a gyártó által javasoltnál legalább 0,5  barral alacsonyabb – nyomásértékekkel járkál.

• 0,5 % ennél is komolyabban, több, mint 0,75 bar nyomáshiánnyal autózva veszélyezteti saját és környezete biztonságát. (Rejtély, hogy lehet egy ilyen járművet egyáltalán vezetni…)

• Az utakon futó gumik 12%-a oly mértékben kopott, hogy profilmélysége még a minimálisan előírt 1,6 mm-t sem éri el.

• Az abroncsok mintegy 2%-ánál az erősen kopott állapothoz jelentősen csökkent guminyomás is társul.

Mindez egyértelműen arra vall, hogy sok autóvezető igencsak hiányos ismeretekkel rendelkezik a helyes guminyomást illetően (is).

Amit guminyomás ügyben minden autósnak tudnia kellene

– Mik a helytelen guminyomás hátrányos következményei?

• Fokozódó balesetveszély

Elégtelen guminyomás esetén romlik az úttartás, a vezető akár el is veszítheti a kontrollt járműve felett. Rosszabb lesz a kormányozhatóság, csökken a kanyarstabilitás.  Az alacsony abroncsnyomás különösen negatív hatással van a gumik tartósságára, mivel következtében nő a nyíró igénybevétel a vállakon, illetve az üzem közbeni túl nagy deformáció által a hőtermelés a oldalfalakban.  E tényezők miatt a jelentősebb nyomáshiánnyal közlekedő járművezetőket fokozottan fenyegeti a gumik roncsolódása (szakadások, szerkezeti elemek szétválása), esetleg szétdurranása, ami nagy sebességnél akár végzetes is lehet.

Ha túl magas a guminyomás, a gumik nem biztosítanak optimális érintkezést az úttal; a csökkenő tapadással romlik a menetstabilitás, nő a fékút. A túl keményre fújt abroncs sérülékenyebbé is válik, ez tovább csökkenti a biztonságot.

• Magasabb üzemanyag fogyasztás és CO2-kibocsátás

A guminyomás nagy befolyást gyakorol a gördülési ellenállásra, ami fontos tényező az üzemanyag fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából.

Az alacsony abroncsnyomás növeli  a gördülési ellenállást, aminek következtében emelkedik  az üzemanyag fogyasztás, magasabb lesz a CO2-kibocsátás.

Az üzemanyag fogyasztást a gyárilag megadott guminyomás legfeljebb 0,2 barral való emelése pozitívan befolyásolja, ennél nagyobb mértékű túlnyomás viszont  már a biztonság rovására megy.

• Csökkenő menetkomfort

Az optimális guminyomástól mindkét irányban való eltérés ront a kényelmen. Túl puha gumikon a jármű bizonytalanná, imbolygóvá válik. A túl magas nyomású gumikon járó autó keményebb, pattogósabb futásáról ismerszik fel, mert az ilyen abroncsok az út egyenetlenségeit kevésbé nyelik el.

• Fokozott kopás, rendellenes kopás

A helytelen guminyomás miatt a gumiabroncsok élettartama csökken. Az útfelülettel való hiányos érintkezés, az  egyenetlen igénybevétel a futófelület rendellenes kopását idézi elő, alacsony nyomás esetén ráadásul a kopás a túlmelegedés következtében jelentősen fel is gyorsul.

helyes_nyomas_abra

A tartósan helytelen guminyomással történő autózás a gumiabroncsok rendellenes kopását idézi elő. Vagyis hanyag járművezetők, vigyázat: a kopáskép lebuktat!

– Milyen gyakran szükséges ellenőrizni a guminyomást?

A guminyomást 2 hetente, illetve minden nagyobb út előtt ajánlatos ellenőrizni! (Pótkeréken is.)

A nyomásellenőrzések ritkítására, elhanyagolására az abroncsok nitrogénnel (gumigázzal, biztonsági gázzal) való feltöltése sem szolgáltathat alapot.

– Miért kell a guminyomást rendszeresen ellenőrizni?

A levegő lassú elszivárgása miatt minden abroncs folyamatosan veszít nyomásából, ezért a guminyomást rendszeresen ellenőrizni, és szükség esetén korrigálni kell.

Az abroncsnyomás rendszeres ellenőrzése mellett nagyobb eséllyel észreveszed azt is, ha a természetes, kis mértékű nyomásvesztésnél nagyobb nyomáshiány áll fenn. Radikális csökkenés észlelésekor azonnal fordulj szakemberhez!

– Hogyan ellenőrizd a guminyomást?

A guminyomást mindig az abroncs hideg állapotában kell mérni és beállítani. Hideg állapot: az autód legalább egy órája áll, vagy csak 2-3 kilométert utaztál, kis sebességgel.

Üzem közben természetes, hogy a gumik melegszenek, ezzel a nyomás is megnő bennük. Meleg abroncs nyomását tehát soha ne csökkentsd az előírt értékre, mert akkor valójában a kívánatosnál alacsonyabb lesz.

Ellenőrzés után a szelepsapkákat ne felejtsd el rendesen visszatekerni!

– Hol találod meg az autódhoz való optimális guminyomás értékekre vonatkozó információkat?

Az autódra vonatkozó ideális guminyomásról a gépjármű használati utasításában, a tanksapka-fedélen vagy az ajtóoszlopon találsz információt. Megterhelt jármű  esetén az abroncsnyomást emelni kell, a gyártó természetesen ezeket a magasabb értékeket is pontosan feltünteti.

nyomasertek

Helyes nyomásértékekről tájékoztató matrica a tanksapka-fedélen.

Sokan felteszik nekünk azt a kérdést, hogy adott méretű gumiba mekkora a megfelelő nyomás. Erre a kérdésre nem létezik válasz, mert az optimális guminyomás nem a gumimérettől függ, hanem az adott autó típusától (súly, sebesség). Ezért minden esetben a gyártó guminyomásra vonatkozó előírásait tekintsd irányadónak!

– Hol tudod megmérni az abroncsnyomást?

Az abroncsnyomás ellenőrzését és beállítását legegyszerűbben a gumis műhelyünkben végezheted el.

Nagyon hasznos lehet egy saját guminyomásmérő műszer, amivel bárhol, bármikor le tudod ellenőrizni a nyomást.

Sajnos, a helytelen nyomásértékekhez időnként az is hozzájárulhat, hogy az autósoknak kínált guminyomásmérő eszközök, vagy a benzinkutak mérői nem mindig pontosak.

– Mik az abnormális nyomásvesztés leggyakoribb okai?

Meg kell végül említeni, hogy amennyiben nem egyszerűen a levegő természetes diffundálásából adódó, hanem abnormális nyomásvesztést tapasztalsz egy guminál, azt nemcsak éles/hegyes idegen tárgyakkal való találkozás idézhette elő. Tapasztalataink szerint ez a probléma leggyakrabban a következő – az előbb említettel szemben nagyon is kivédhető – okokból következik be:

– Sérült, vagy elöregedett szelep

Legegyszerűbb, ha szezonális gumicserénél a szelepek cseréjére is sor kerül.

– Szivárgás a felni elrozsdásodott pereménél

Fontos ellenőrizni időnként a felnik állapotát is.

 

Ellenőriztesse gumiabroncsai nyomását szervizünkben!

4028 Debrecen, Kassai út 92.
( az OMW benzinkút mellett )

Időpontfoglalás

Téli- nyárigumi cseréhez, szervizhez foglaljon időpontot online:

Ajánlatkérés

Kérjen árajánlatot egyszerűen és gyorsan online felületünkről:

QR – kód

(c) 2018 Frank Szerviz :: Gumi és autószerviz Debrecen :: Adatkezelési nyilatkozat