Egy 2013-es vizsgálat sokkoló eredménye: alacsony guminyomás miatt az autósok évente 2 milliárd liternyi üzemanyagotpazarolnak el Európa-szerte, 4,8 millió tonna széndioxiddal szennyezik a levegőt feleslegesen, és 12,2 millió gumiabroncsotkoptatnak el idő előtt. Úgy tűnik, van mit pótolni az abroncsnyomással kapcsolatos ismeretek terén…
Most összefoglaljuk neked azokat a dolgokat, melyekkel minden autósnak tisztában kellene lennie guminyomás ügyben!
Guminyomás ellenőrzések – megdöbbentő eredményekkel
A Nemzetközi Autós Szövetség (FIA), a Bridgestone Corporation, és a nemzeti autóklubok által 2005-ben indított, Először gondolkozz, utána vezess! elnevezésű mozgalom keretében a Bridgestone tavaly az EU 9 országában 38000 járművön végzett guminyomás ellenőrzéseket. A nagy bevásárlóközpontok előtt, illetve különböző nyilvános parkolókban megejtett mérések megdöbbentő eredménnyel szolgáltak: az autósok 71%-a (!) alacsony abroncsnyomással jár.
Ebből kifolyólag 2 milliárd liter, azaz 2,8 milliárd € értéket jelentő üzemanyag haszontalanul fogy el, 12,2 millió gumiabroncs idő előtt kopik el, 4,8 millió tonna széndioxid pedig indokolatlanul terheli a környezetet.
Részletesebb adatok:
• A vezetők 7,5 %-a kritikus – a gyártó által javasoltnál legalább 0,5 barral alacsonyabb – nyomásértékekkel járkál.
• 0,5 % ennél is komolyabban, több, mint 0,75 bar nyomáshiánnyal autózva veszélyezteti saját és környezete biztonságát. (Rejtély, hogy lehet egy ilyen járművet egyáltalán vezetni…)
• Az utakon futó gumik 12%-a oly mértékben kopott, hogy profilmélysége még a minimálisan előírt 1,6 mm-t sem éri el.
• Az abroncsok mintegy 2%-ánál az erősen kopott állapothoz jelentősen csökkent guminyomás is társul.
Mindez egyértelműen arra vall, hogy sok autóvezető igencsak hiányos ismeretekkel rendelkezik a helyes guminyomást illetően (is).
Amit guminyomás ügyben minden autósnak tudnia kellene
– Mik a helytelen guminyomás hátrányos következményei?
• Fokozódó balesetveszély
Elégtelen guminyomás esetén romlik az úttartás, a vezető akár el is veszítheti a kontrollt járműve felett. Rosszabb lesz a kormányozhatóság, csökken a kanyarstabilitás. Az alacsony abroncsnyomás különösen negatív hatással van a gumik tartósságára, mivel következtében nő a nyíró igénybevétel a vállakon, illetve az üzem közbeni túl nagy deformáció által a hőtermelés a oldalfalakban. E tényezők miatt a jelentősebb nyomáshiánnyal közlekedő járművezetőket fokozottan fenyegeti a gumik roncsolódása (szakadások, szerkezeti elemek szétválása), esetleg szétdurranása, ami nagy sebességnél akár végzetes is lehet.
Ha túl magas a guminyomás, a gumik nem biztosítanak optimális érintkezést az úttal; a csökkenő tapadással romlik a menetstabilitás, nő a fékút. A túl keményre fújt abroncs sérülékenyebbé is válik, ez tovább csökkenti a biztonságot.
• Magasabb üzemanyag fogyasztás és CO2-kibocsátás
A guminyomás nagy befolyást gyakorol a gördülési ellenállásra, ami fontos tényező az üzemanyag fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából.
Az alacsony abroncsnyomás növeli a gördülési ellenállást, aminek következtében emelkedik az üzemanyag fogyasztás, magasabb lesz a CO2-kibocsátás.
Az üzemanyag fogyasztást a gyárilag megadott guminyomás legfeljebb 0,2 barral való emelése pozitívan befolyásolja, ennél nagyobb mértékű túlnyomás viszont már a biztonság rovására megy.
• Csökkenő menetkomfort
Az optimális guminyomástól mindkét irányban való eltérés ront a kényelmen. Túl puha gumikon a jármű bizonytalanná, imbolygóvá válik. A túl magas nyomású gumikon járó autó keményebb, pattogósabb futásáról ismerszik fel, mert az ilyen abroncsok az út egyenetlenségeit kevésbé nyelik el.
• Fokozott kopás, rendellenes kopás
A helytelen guminyomás miatt a gumiabroncsok élettartama csökken. Az útfelülettel való hiányos érintkezés, az egyenetlen igénybevétel a futófelület rendellenes kopását idézi elő, alacsony nyomás esetén ráadásul a kopás a túlmelegedés következtében jelentősen fel is gyorsul.
– Milyen gyakran szükséges ellenőrizni a guminyomást?
A guminyomást 2 hetente, illetve minden nagyobb út előtt ajánlatos ellenőrizni! (Pótkeréken is.)
A nyomásellenőrzések ritkítására, elhanyagolására az abroncsok nitrogénnel (gumigázzal, biztonsági gázzal) való feltöltése sem szolgáltathat alapot.
– Miért kell a guminyomást rendszeresen ellenőrizni?
A levegő lassú elszivárgása miatt minden abroncs folyamatosan veszít nyomásából, ezért a guminyomást rendszeresen ellenőrizni, és szükség esetén korrigálni kell.
Az abroncsnyomás rendszeres ellenőrzése mellett nagyobb eséllyel észreveszed azt is, ha a természetes, kis mértékű nyomásvesztésnél nagyobb nyomáshiány áll fenn. Radikális csökkenés észlelésekor azonnal fordulj szakemberhez!
– Hogyan ellenőrizd a guminyomást?
A guminyomást mindig az abroncs hideg állapotában kell mérni és beállítani. Hideg állapot: az autód legalább egy órája áll, vagy csak 2-3 kilométert utaztál, kis sebességgel.
Üzem közben természetes, hogy a gumik melegszenek, ezzel a nyomás is megnő bennük. Meleg abroncs nyomását tehát soha ne csökkentsd az előírt értékre, mert akkor valójában a kívánatosnál alacsonyabb lesz.
Ellenőrzés után a szelepsapkákat ne felejtsd el rendesen visszatekerni!
– Hol találod meg az autódhoz való optimális guminyomás értékekre vonatkozó információkat?
Az autódra vonatkozó ideális guminyomásról a gépjármű használati utasításában, a tanksapka-fedélen vagy az ajtóoszlopon találsz információt. Megterhelt jármű esetén az abroncsnyomást emelni kell, a gyártó természetesen ezeket a magasabb értékeket is pontosan feltünteti.
Sokan felteszik nekünk azt a kérdést, hogy adott méretű gumiba mekkora a megfelelő nyomás. Erre a kérdésre nem létezik válasz, mert az optimális guminyomás nem a gumimérettől függ, hanem az adott autó típusától (súly, sebesség). Ezért minden esetben a gyártó guminyomásra vonatkozó előírásait tekintsd irányadónak!
– Hol tudod megmérni az abroncsnyomást?
Az abroncsnyomás ellenőrzését és beállítását legegyszerűbben a gumis műhelyünkben végezheted el.
Nagyon hasznos lehet egy saját guminyomásmérő műszer, amivel bárhol, bármikor le tudod ellenőrizni a nyomást.
Sajnos, a helytelen nyomásértékekhez időnként az is hozzájárulhat, hogy az autósoknak kínált guminyomásmérő eszközök, vagy a benzinkutak mérői nem mindig pontosak.
– Mik az abnormális nyomásvesztés leggyakoribb okai?
Meg kell végül említeni, hogy amennyiben nem egyszerűen a levegő természetes diffundálásából adódó, hanem abnormális nyomásvesztést tapasztalsz egy guminál, azt nemcsak éles/hegyes idegen tárgyakkal való találkozás idézhette elő. Tapasztalataink szerint ez a probléma leggyakrabban a következő – az előbb említettel szemben nagyon is kivédhető – okokból következik be:
– Sérült, vagy elöregedett szelep
Legegyszerűbb, ha szezonális gumicserénél a szelepek cseréjére is sor kerül.
– Szivárgás a felni elrozsdásodott pereménél
Fontos ellenőrizni időnként a felnik állapotát is.