MI AZ A TPMS ABRONCSNYOMÁS-ELLENŐRZŐ RENDSZER?
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer egy, az autóba a gyártó által integrált rendszer, amely folyamatosan monitorozza a jármű kerekeiben lévő légnyomást. Alapvetően kétféle rendszert különböztetünk meg:
– direkt rendszer – a légnyomást egy, az abroncsban lévő szenzor méri
– indirekt rendszer – az abroncsban lévő nyomást a jármű ABS szenzora által méri
A jármű vezetőjét a fedélzeti számítógép tájékoztatja az abroncsok állapotáról, illetve hibakódot generál, amennyiben valamelyik kerékben nem megfelelő a nyomás.
A TPMS rendszerek három funkciója:
- Növeli a vezetés biztonságát
- Megelőzi a rossz légnyomás által felmerülő magasabb üzemanyag-fogyasztást
- Megelőzi az abroncs, a túl alacsony légnyomás okozta esetleges abnormális, vagy gyorsabb kopását
De miért is fontos a TPMS és ezzel tisztában lenni?
Azért, mert
- a 2010/48EC közösségi direktíva előírja, hogy a 2012. november után új típusengedély kiadása az M1 járműkategóriában (3500 kg megengedett tömegig) csak TPMS rendszerrel ellátott autókra lehetséges
- 2014 novemberétől minden új forgalomba helyezett járműnek rendelkeznie kell TPMS rendszerrel.
- a TPMS rendszer része a műszaki vizsgán ellenőrzött funkcióknak 2012. január 1. óta forgalomba helyezett gépjárművek esetében.
- hibás TPMS rendszerrel a jármű megbukik a műszaki vizsgán 2015. június után
ALAPVETŐ INFORMÁCIÓK A TPMS RENDSZEREKRŐL, ILLETVE KEZELÉSÜKRŐL:
Mire kell ügyeljek a keréktárcsa választásakor?
Amennyiben a járműve abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) van felszerelve, először is fontos megtudni, hogy direkt vagy indirekt rendszerről van szó. Utóbbi, azaz indirekt rendszer esetében az adatokat az ABS szenzorból nyeri a rendszer, tehát bármilyen felnit választhat, az nincs hatással a TPMS rendszerre.
Abban az esteben, ha a járműve direkt rendszerrel (vezeték nélküli jeladó az abroncs belsejében), a következőkre kell ügyelnie:
- A kiválasztott keréktárcsa kialakítása révén alkalmas-e keréknyomás-ellenőrző szenzor felszerelésére?
- Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer komplexitásából adódóan mindenképp azt javasoljunk, hogy mindenképp forduljon szakártőhöz. Ők rendelkeznek a megfelelő eszközökkel a szenzorok felszereléséhez, illetve azok programozásához, valamint az esetlegesen felmerülő problémákat is orvosolni tudják
Mi a különbség a direkt és az indirekt rendszer között?
A direkt rendszer esetében az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer a kerekekben lévő nyomást 1-1, a abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli szenzor által méri. A szenzor jeleket továbbít a fedélzeti számítógépnek, amelynek eredményét a járművezető is ellenőrizheti, illetve esetleges probléma esetén a rendszer hibakódot generál. Ezek a nagyon precíz rendszerek, miután minden egyes kerék nyomása külön és közvetlenül van mérve.
Hogy működik egy indirekt TPMS rendszer?
Az indirekt rendszerek esetében a keréknyomást a rendszer az ABS szenzorból származó adatokból következteti, azok forgási sebességéből, miután a nyomáskülönbség más értékeket eredményez.
Melyek az egyes rendszerek előnyei és hátrányai?
A direkt rendszerek nagyon pontos értékeket képes mérni, továbbá azonosítja a problémás kerék pozícióját, parkolás közben is ellenőrzi a nyomást, illetve a pótkerék légnyomását is monitorozza. A direkt rendszerek szerelése ugyanakkor időigényesebb, valamint költségesebb, miután a mind a téli, mind a nyári garnitúrát fel kell szerelni ilyen szenzorokkal.
Miután az indirekt TPMS nem méri a pontos légnyomást, illetve az abroncs hőmérsékletét sem, nem képes olyan pontos mérésekre, mint egy direkt rendszer. Továbbá az indirekt rendszer a kerék forgásából nyeri az információt, parkoló helyzetben nem méri a légnyomást, azaz ha esetleg álló helyzetben ereszt le az abroncs, a rendszer nem jelez. Ugyanakkor ezzel a rendszerrel lényegesen egyszerűbb a téli / nyári abroncsok cseréje.
Milyen többletmunkát eredményeznek a TPMS rendszerek átszereléskor?
A TPMS rendszerek alkalmazása új kihívásokat támaszt mind a jármű tulajdonosával, mind a gumiabroncs szervizekkel szemben.
A jármű tulajdonosa nem fogja tudni maga átcserélni a kerekeket, hanem egy szakmailag felkészült szakemberhez kell fordulnia, aki rendelkezik a szükséges eszközökkel is és fel tudja szerelni, illetve programozni a szenzorokat.
Fel tudom szerelni a direkt TPMS szenzorokat én magam is?
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer szenzorainak felszereléséhez szaktudás, illetve speciális eszközök szükségesek, így mindenképp azt javasoljuk, hogy forduljon szakemberhez. A direkt rendszerek szenzoraira kifejezetten ügyelni kell:
- Minden kerékcserénél a szenzorok kisebb szervize is szükséges, fontos kicserélni a kopó alkatrészeket.
- Új abroncsok esetében új szenzorokra is szükség van, amelyeket egy speciális eszközzel fel kell programozni (optimális légnyomás, abroncspozíció, stb.), hogy megfelelően működhessen a rendszerben.
- A szenzorokban lévő elemek állapotát is ellenőrizni kell a kerékcsere folyamán.
Az autóm gyárilag nincs TPMS rendszerrel felszerelve. Szükséges ilyen rendszert utólag felszereltetnem?
Az új előírás által érintett járművek már gyárilag TPMS rendszerekkel felszerelve érkeznek, ellenkező esetben nem lehetne őket forgalomba helyezni. Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek utólagos beszerelése nem kötelező.
Amennyiben egy biztos és kényelmes megoldást keres, az AEZ, DOTZ, DEZENT, ENZO könnyűfém keréktárcsák és az ALCAR STAHLRAD acéltárcsák összes design-ja TPMS-kompatibilis, valamint azALCAR által biztosított szenzorokkal garantáltan tökéletesen működnek.
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer szenzorainak felszereléséhez szaktudás, illetve speciális eszközök szükségesek, így mindenképp azt javasoljuk, hogy forduljon szakemberhez.